Något måste vi ändå göra rätt tänker jag när det även i år ramlar in en hel drös förfrågningar från gamla elever om de kan få komma och göra PRAO på skolan. När jag sedan ser dem ”in action” och hur de med sådan självklarhet visar prov på gott ledarskap och kreativa skills så känns det ännu bättre i hjärtat. I år passade vi på att intervjua några av dem för att dyka lite djupare i vad de med lite perspektiv på sin tid på Backebo tycker att de fått med sig härifrån, och om det är något de saknat. En viktig kvalitetscheck!

Nedan ser ni ett utdrag ur intervjun med Simone, Elliot och Adine som alla nu går i årskurs nio.

Vad var det som var bra med din skolgång på Backebo?

– Det första jag tänker på är att det var ett så varierat sätt att jobba. Jag kan ärligt säga att det för det mesta var kul att gå i skolan just därför. Det var liksom inte bara att sitta och skriva i en bok, utan lärarna gör så att lektionerna är olika och då blir man inte uttråkad, säger Adine.

– Jag håller med, säger Simone. Särskilt temat, att det startar med en inspiration som gör att det känns kul. Att man blir lite sugen på att veta mer, nyfiken. När man gått ett tag på Backebo kan man ju arbetssättet och då vet man också att man kommer att få jobba på många olika sätt, även praktiskt och skapande och det gör ju också att man kanske är mer sugen än om man bara förväntar sig att man ska läsa på om grejor och sedan skriva om det. Man vet också att det kommer att avslutas på ett kul sätt.

– Ja, jag kommer aldrig att glömma när vi gjorde operan Aida, eller när vi ordnade en Maskeradbal på skolan som avslut på två teman, säger Adine.

– Sammanhållningen tänker jag på, säger Elliot. Vi jobbade över klassgränserna och det gjorde att alla kände varandra så bra. Det skapade en trygghet. Det var också tryggt att lärarna kände en så bra. Då kan man få bättre hjälp, de anpassade verkligen till de personliga behoven.

Vad var mindre bra? Finns det något du saknat?

(Det blir tyst en lång stund. Ingen kommer på något.)

Det där med att vi inte har läxor då, vad tänker ni om det? Har det varit problematiskt för er?

– Nej, egentligen inte. Jag vande mig fort på högstadiet, säger Adine. Dessutom är det ju inte så att alla lärare ger läxor nu heller. Det är jätteolika mellan olika lärare och olika arbetslag.

– Jag tror att jag har haft nytta av att INTE ha läxor, säger Elliot. Jag har lärt mig att det är på lektionen jag måste jobba, tänker inte att jag ska göra det sen. Jag ser ju många som inte gör så och de får ju jättemycket att göra hemma, medan jag kan göra andra grejor. Dessutom tycker jag att jag fått jättebra studieteknik av att gå på Backebo. Jag har fått jobba på så många olika sätt och vet vad som funkar för mig.

– När vi hade ett eget, individuellt, temaarbete i 6:an så var det lite som en sammanfattning på allt vi lärt oss på Backebo, säger Simone. Alltså om hur man kan lägga upp ett arbete på ett bra sätt. Så det där med läxor känns inte som en stor grej. Men arbetssättet, och det egna temat i 6:an, det får ni aldrig ta bort!

Till slut, är det något särskilt som du fått med dig från Backebo som du haft nytta av?

Att prata inför folk och våga diskutera, säger Simone. Märker tydligt att jag har en fördel i detta jämfört med många andra.

Tankekartor, säger Adine. Jag gör tankekartor jämt, både i skolan och privat!

Våga ta plats i en grupp, säger Elliot. Och att inte tänka så mycket på åldrar. Tänkte inte ens tanken att jag borde vara rädd för 9:orna när jag började 7:an.

Tack!

// Camilla Fogelström