På Backebo är maten en viktig del av dagen på förskolan och skolan.
Det handlar förstås i första hand om att laga näringsrik, hälsosam och god mat. Men andra viktiga bitar är att lägga en bra grund hos barnen vad gäller hälsosamma vanor, en sund men positiv inställning till mat samt ett hållbarhetsperspektiv.

Friska barn

Backebo är med i Grön Flagg som Håll Sverige Rent står bakom. Det ger oss en bra ram för vårt jobb med Hållbar utveckling. I år är ett av de områden vi sätter lite extra fokus på Friska barn där goda kostvanor är en viktig del. Detta gläder förstås oss som jobbar i köket lite extra, och det känns jättekul att tillsammans med barnen sätta tänderna i just kosten. Mycket gör vi redan bra, men i och med denna satsning kommer både vi och barnen att lära oss ännu mer och på så sätt kunna sätta saker i verket för att låta köket och maten spela en viktig roll för välmåendet och lärandet. Vi återkommer och berättar mer lite senare under året!

Maten i fokus

Tillsammans med elevrådet har vi som jobbar i köket kommit fram till en del ”evenemang” som sätter fokus på mat, välmående och hållbar utveckling. Kanske blir ni inspirerade av något och vill prova själva hemma eller i er egen verksamhet?

Gröna veckan
En vecka med enbart vegetarisk kost där vi utmanar bilden av att vegetarisk kost är detsamma som enbart sallad 😉

Minst svinn vinner
Vi väger den mat som slängs och försöker gemensamt minska matsvinnet.
Rekordet är på 1,8 kilo så vi får se om vi kan slå detta redan låga resultat…

Temaveckor
Mat från en särskild del av världen, årstidsmeny eller en särskild tidsepok är exempel på teman som fått ge inspiration till en hel veckas luncher. Ett kul sätt att utmana och variera vårt utbud!

Har ni några funderingar så är ni varmt välkomna att höra av er till oss i köket! Ni hittar våra kontaktuppgifter här.

//Rawaa, Ela och Jonas
Kockar på Backeboskolans för- och grundskola