Backeboskolan är en läxfri skola – ni kan hitta våra tankar om det och vår egen läxpolicy i detta inlägg: Läxfri skola – hur funkar det?
Vi delar dock gärna med oss till de vårdnadshavare som önskar tips och vägledning i hur de på egen hand kan stärka sina barns utveckling. Ofta kretsar tankarna kring läsning och skrivning/stavning.

Här kommer ett av dessa råd, med fokus på läslust:

1. Att vara ett läsande hem: Det finns ett varierat utbud av böcker, synligt i hemmet. Man besöker biblioteket då och då och lånar stora travar med böcker. Man sitter själv, som vuxen, och läser en bok eller tidning då och då.
  2. Att använda sängkantsläsning: Vid läggdags läser en vuxen för barnet eller vice versa. Går det trögt och lusten är låg kan man läsa vartannat ord, läsa på i-språket, med konstig röst eller knasa till det på liknande sätt. Om barnets känns för stort och vill vara för sig själv vid läggdags kan det ändå finnas en chans att det känns mysigt igen efter en månad. Så ge inte upp helt. Har du svårt att hitta lämpliga böcker så fråga bibliotekarien, de är mycket bra på att ta fram spännande titlar.
  3. Att läsa med öronen: Det finns ett oerhört stort utbud av ljudböcker, som läses in av skådespelare på ett sätt som gör att man blir intresserad och vill veta hur det går. Är läslusten låg brukar det vara perfekt att skifta till ljudböcker ett tag. Vill man inte köpa ljudböcker finns det många att låna på biblioteket. I Sveriges radios kostnadsfria app finns många julkalendrar och radioteatrar för barn och ungdomar att lyssna på.

Om man ändå, som vårdnadshavare, vill öva läsförmågan hemma är ordkort vårt bästa tips. De ordkort vi använder är högfrekventa ord, alltså de ord i svenskan som används mest. Det är en stor vinst för barnet att kunna läsa av så många som möjligt att dessa ord ortografiskt. Det betyder att man ser ordet som en bild och inte behöver ljuda för att veta vad det står. Så här enkelt är det:

1. Den vuxne lägger fram ett kort i taget framför barnet som läser ordet.
  2. De kort som klaras av snabbt och lätt läggs i en hög. De som eleven behöver ljuda fram och/eller som tar tid läggs i en annan  hög.
  3. Högen med svåra ord tas upp och är underlag för en omgång till.

Vid nästa tillfälle läses alla ordkort igen, även de som gick lätt förra gången. Den vuxne avgör vid hur många tillfällen man ska jobba med den första bunten kort innan man går vidare till nästa bunt. Jag brukar använda Kjell Staffans ordkort som finns att skriva ut på: http://www.kjellstaffans.fi/wp-content/uploads/2011/07/frekvord_alla.pdf. Jag gör en bunt av två ark, alltså 1-2 blir en bunt, 3-4 blir en bunt och så vidare. Barnet kan samla poäng till någon belöning, om det skulle vara svårt att motivera träningen.

ordkort foto

Men som sagt, att bidra till lusten att läsa och nyfikenheten inför böcker är det viktigaste av allt. Att barnet också utvecklar sin förmåga att stava ord rätt, genom att läsa, är en bonus som kommer på köpet. Detta gäller även då barnet sitter bredvid dig och sneglar i boken, då du läser högt. Tänk på att det gärna får vara illustrationer i böckerna, även om ditt barn har vuxit ifrån bilderböcker. Böckerna av Jo Salmson är ett bra exempel. Det finns även illustrerade versioner av Harry Potter och Sagan om is och eld (Game of thrones). På http://www.barnensbibliotek.se hittar du mängder av bra lästips utifrån teman och åldersnivå.

Elin Lind
Specialpedagog