Efter atIMG_4600t under höstterminen i åk 3 ha lagt upp undervisningen i engelska utifrån UR:s serie  ”The game” ville jag prova ett nytt upplägg. Jag  bestämde mig för att utgå ifrån engelska bilderböcker. Den bok vi jobbar utifrån just nu är en bilderbok som heter ”Lost and Found”.  Boken handlar om en pojke som hittar en pingvin utanför sin dörr.

Vi läser en liten del av boken tillsammans. Vi översätter,  tar reda på svåra ord och tittar på bilderna. Eleverna är väldigt entusiastiska och vill översätta allt på bilderna. Vi lär oss så mycket ord! Genom boksamtalen kommer vi naturligt  att tala om singular och plural, bestämd form, verb, dåtid, nutid  o.s.v.

Den första bilden vi stannade till vid var en bild av pojkens hus. Det ledde till  att vi började  fundera över våra egna hus. Eleverna skapade varsin bild av sitt eget hus i olika material. De gjorde sedan en egen beskrivning av sitt hus på engelska.

Därefter  använde vi oss av appen Tellagami för att presentera husen. Eleverna fotograferade sitt hus och la in i appen. De spelade därefter in sin egen röst när de beskrev sitt hus och valde en person i appen som blir den som ”pratar”. Lite läskigt är det att höra sin egen röst men så lärorikt!

[wpvideo o5kN7YYD]

Det blev fantastiskt fina presentationer och jag bara längtar tills vi ska läsa nästa stycke i boken.

//Monica Karlsson
Lärare i åk 3 på Backeboskolan