Lektion.se är en sajt där lärare tipsar varandra om olika övningar och undervisningsupplägg. Nyligen fastnade redaktionen för de tips Lotta Solem, lärare på Backeboskolan, skickat in om matematik. De bad om en intervju för att få veta lite mer om Lottas och Backebos kreativa arbetssätt.

Geometriska figurer av kramsnö, upptrampade geometriska figurer i den mindre kramiga snön, eller varför inte skapa ett skelett med pinnar i olika längder? Utematte funkar bra året om. Lotta Solem är en av de som uppskattar fördelarna med utomhuspedagogiken. Varje måndag har hon tillsammans med kollegorna utelektion med 70 elever.

– Man kan göra det stort och göra helt andra saker än inomhus, säger hon.

Hon är mellanstadielärare på Backeboskolan i Saltsjö-boo. Skolgården har fördelen att vara stor och det finns därför bra möjligheter till utomhuslektioner. Lotta Solem ser till att utnyttja naturen så mycket som möjligt. Finns det kramsnö blir det därför perfekt att göra geometriska figurer såsom koner, pyramider eller rätblock. Är det mer pudrig snö så kan eleverna trampa upp geometriska former istället. Vill man så kan man också färglägga med hjälp av en blandning av vatten, salt och karamellfärg.

– Eleverna tycker det är kul att vara ute och jag tycker också att det är bra. Man kan göra sådant som man inte kan göra i ett klassrum. Mäta upp 100 meter eller så. Och barn som kan ha svårt att sitta still inomhus kan komma till sin rätt och bli en bra tillgång. Det är bra att kunna se dem i en annan situation, säger Lotta.
Läs hela intervjun på lektion.se