Tänk att jag skulle bli en programmeringsfantast! Det hade jag inte anat när jag i augusti fick i uppdrag att hålla i  programmering på fritids. Först kände jag mig lite förvirrad. Var skulle jag börja? Hur skulle jag göra? Men efter en termin är jag nu helt biten, och eleverna likaså. I vår blogg kommer jag att berätta om hur jag och eleverna tar oss an nya utmaningar och dela med mig av tips, idéer och erfarenheter. Är du också intresserad av programmering? Häng på!

Att komma igång
För att stärka min egen kompetens och få mod att helt enkelt bara sätta igång, så använde jag mig av UR:s serie ”Programmera mera med Karin Nygårds. En serie med 10 fartfyllda avsnitt där barn i årskurs 3 möter olika utmaningar kopplade till programmering. Allt med tydliga lektionstips, övningar och koppling till läroplanen. En guldgruva för en nyfiken och hungrig pedagog på väg.

Sedan bestämde jag mig för att bara köra, trots att jag fortfarande kände mig som en nybörjare. Först höll jag mig till samma upplägg som de visade i serien, men efterhand har jag blivit allt mer varm i kläderna och utvecklat övningarna så att de till exempel passar med skolans arbetssätt med estetiska uttryckssätt, eller något särskilt tema vi jobbat med.

Vi har nu varit igång en hel hösttermin, och det känns tydligt att programmering blivit en naturlig del av verksamheten på fritids här på Backebo. Jag blir varm inombords när jag idag hör hur eleverna pratar om buggar och algoritmer på rasten för att nästa stund leka robotar och programmera varandra för att ta sig fram mot nya utmaningar.

Programmering och konfliktlösning
En oväntad insikt var symboliken mellan programmering och kommunikation människor emellan. Jag vet nu att tydliga och enkla algoritmer skapar färre buggar, även i kommunikationen mellan mig som pedagog och eleverna.  Om jag inte når förväntat resultat är det helt enkelt min algoritm som behöver justeras, inte elevernas respons. Jag har också kunnat använda denna symbolik vid konflikthantering tillsammans med eleverna.

Algoritmer och Levande Verkstad
Backeboskolan är inspirerad av den pedagogiska metoden Levande Verkstad. I korthet handlar det om att genom skapande stärka elevernas förmåga till nya tankemönster, komma förbi prestationshinder samt individuellt och tillsammans med andra förverkliga sina idéer. Att kombinera algoritmer och Levande Verkstad kändes spännande och jag bestämde mig för att prova. Nedan har jag beskrivit den första övningen jag gjorde som var inspirerad av Levande Verkstad.

Övning – Programmering på Löpande Band
Material:
Spännpapp eller annat stort papper
Oljepastellkritor
Vattenfärg och svampar att måla med

Instruktion:
Jag lät eleverna dra 1:or och 0:or ur en hatt, och därefter ställa sig runt ett stort papper (datorskärmen), 1:or på ena sidan och 0:or mittemot.

Programmeraren (jag) gav algoritmer (instruktioner) som började med att alla skrev sitt namn längst ner på ”skärmen” med oljepastellkrita.

Algoritmen byggdes sedan på med en fylld cirkel, en kvadrat runt omkring och tre trianglar till höger om kvadraten. Då och då fick eleverna instruktion om att ta ett steg åt vänster och på så sätt bygga vidare på någon annans algoritm. Även några kritbyten hanns med.

Slutligen fick de fundera vilka färgnyanser som skulle förstärka det de gjort med kritorna och svampa med vattenfärg.

Fortsättning följer…
Det har varit så roligt att komma igång med programmering, och jag ser fram emot att tillsammans med eleverna fortsätta att lära och utforska detta område. Är du intresserad av att hänga med på vår resa så följ oss på bloggen.

Är du förälder på Backebo och läser detta så kan jag tipsa om att jag kommer att ha en workshop på Backebo Meetup den 25 januari 2017 där du praktiskt kan prova på hur vi jobbar med programmering på fritids.

Väl mött,
Mari L Husbom, fritidshemspedagog
Backeboskolan

Länktips

www.helloruby.com

Var och en har ett särskilt sätt att uttrycka sig på. När man arbetar skapande utvecklas man och blir skicklig, får självförtroende och uttrycker mer av sig själv. En dag ska alla människor delta i många sorters skapande verksamhet. Man kommer att förstå, att det inte är ett privilegium för de få, utan nödvändigt för alla.
— Adelyne Cross-Eriksson, grundare av Levande Verkstad.