Dags att välja skola för ditt barn? Det kan vara svårt att veta vad man vill, och att gå på de olika skolornas informationsmöten och öppna hus är ett bra sätt att skapa sig en uppfattning om vad som passar just er familj. Därför är ni varmt välkomna till oss den 9 december på både julmarknad och informationsmöte!

JULMARKNAD & INFORMATIONSMÖTE PÅ BACKEBO
Datum: 9 dec
Plats: Backeboskolan, Vikingshillsvägen 68
Tid: Julmarknad kl 14-16.30 / Informationsmöte kl 16-17

På informationsmötet kommer du att få du träffa några av oss som jobbar här på skolan. Vi kommer att berätta om skolan och vår pedagogik och du kommer att få möjlighet att se förskoleklassens lokaler och ställa frågor.

Innan mötet finns möjlighet att besöka vår julmarknad. Vi vill på så sätt ge en bild och känsla av skolan som är svår att beskriva i ord på ett möte. Så passa på att äta och dricka lite gott och mingla runt bland elever, föräldrar och personal. Kanske hittar du till och med en lämplig julklapp bland marknadsstånden med hantverk och delikatesser?

HUR VÄLJER JAG BACKEBO?
På alla fristående skolor i Sverige sker antagningen via skolans eget kösystem. Det betyder att du behöver ställa dig i vår kö för att kunna bli erbjuden plats. Det gör du enkelt här: Köanmälan
Alla som bor i Nacka kommun behöver också registrera sitt val i kommunens system, men detta har inget med antagningen eller turordningen att göra.
I januari går en förfrågan om plats ut till alla i vår kö via mail. Antagning sker därefter utifrån ködatum och förtur för syskon och barn från vår egen förskola. Tackar du ja till plats hos oss behöver du också registrera Backebo som ditt 1:ahandsval i kommunens system.

SKOLVALET 2023 – DATUM
9 december – Informationsmöte på Backebo
9 januari – Du får en förfrågan om du är intresserad av plats.
16 januari – Sista dag att svara på vår förfrågan. Vi fyller därefter klassen utifrån kötid och syskonförtur.
23 januari – Besked om ditt barn fått plats eller ej.
30 januari – Avstämning att du som valt oss också registrerat oss som 1:a val i Nacka 24.

FRÅGOR
Om du har några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig på jessica.grandin@backeboskolan.se
Nacka kommun har också en särskild webbplats med information för dig som ska välja skola: https://www.nacka.se/forskola-skola/forskoleklass-och-grundskola/ansoka-om-plats-i-skola/skolval/