Backeboskolan fick i dagarna motta ett diplom för utmärkelsen Nackas miljöpris 2017. I år var temat för priset Klimat och mat.

Roger Brydler (mp) och Carl Magnus Grenninger (s), båda ledamöter i kommunens miljömålskommitte, fick äran att överräcka diplomet till skolans kock Rawaa Saloo och dessutom njuta av en god lunch där Rawaa och rektor Jessica Grandin berättade om den vision som ligger bakom vårt arbete med skolmaten och hur det hänger samman med hållbar utveckling.

Vision och idé

Vi ska utbilda världsmedborgare med öppna sinnen, skarpa hjärnor och stora hjärtan och i detta ser vi att maten spelar en viktig roll. En sund matglädje och bra matvanor är en grundförutsättning för att må bra och kunna lära och utvecklas. Förutom att det har positiva följder för lärandet så ser vi även att det är en del i ett folkhälsoarbete och ett arbete för hållbar utveckling. Både vad gäller miljön och människors hälsa och välmående.

På Backebo ska lunchen var en av dagens höjdpunkter och barnen ska känna att de har inflytande över även denna del i skolan och förskolan. Vi har ett matråd och alla barn får vara med och påverka vår meny. Frågor som har med mat och hälsa att göra är också en del i vårt pedagogiska arbete.

Vi följer naturligtvis livsmedelsverkets rekommendationer, men har siktet inställt på mer än så. En tydlig parameter som visar att vi värnar är maten är att vi lägger förhållandevis mycket pengar på den. I Sverige kostar en skollunch mellan 7-14 kr och hos oss kostar den närmare 19 kr.

Backebos mat-ABC
  • Bröd
    Vi serverar fullkornsknäckebröd till maten. De dagar vi serverar soppa bakar vi eget mjukt bröd.
  • Ekologiska produkter
    Vi strävar efter en så hög andel ekologska varor som möjligt, minst 80 %. Alla spannmåls- och mejerivaror är alltid ekologiska och likaså grönsaker.
  • Fisk och fågel
    Vi köper all fisk från Ekofisk som enbart levererar fisk från Sverige och Norge. All fågel är svensk och ekologisk.
  • Halvfabrikat
    Ytterst sällan serveras halvfabrikat, vi har några rätter i frysen såsom pytt i panna om det skulle krisa. Vi serverar korv några gånger under ett läsår.
  • Matavfall
    En till två gånger per läsår mäter vi matavfallet. Det slängs mest mat när barnnes favoritmat serveras då de ofta tar mer mat än de orkar äta. Vi uppmanar till att ta små portioner och hellre ta flera gånger.
  • Matråd
    En gång per termin hålls matråd då vår kock deltar. Barnen får helt stå för val av meny en vecka på höstterminen och en på vårterminen.
  • Mellanmål
    Mellanmålet är ett påfyllnadsmål.  Exempel på mellanmål är två smörgåsar med pålägg, ett glas mjölk/dryck och en frukt eller grönsak. Vi varierar vårt mellanmål och några exempel är: Filmjölk med hemmagjord müsli eller cornflakes samt banan och kokosflakes, havregröt kokad med russin och kokosflingor serverad med kanel utan socker och hemgjord sylt.
  • Meny
    Vi planerar vår meny efter årstider och erbjudanden för att kunna få de bästa råvaror för årstiden och med bra pris. Menyn sätts därför max två veckor i förväg. Vi har en fast veckomeny:måndag – Husmanskost
    tisdag – Soppa med hembakt bröd
    onsdag – Pasta
    torsdag – Färsk fisk
    fredag – Lite ”lyx”
  • Rött kött
    Nötkött och lammkött köper vi från Ö slakt (Värmdö) och det är således närproducerat.
  • Salladsbuffé
    Vårt salladsbord innehåller minst sex stycken olika produkter där baljväxter alltid finns med. Till de små barnen på förskolan serveras tre val.
  • Salt
    Vi använder till stor del örtsalt i maten. Barnen har inte tillgång till salt på borden. Grönsaksbuljongen är glutenfri och vegansk.
  • Socker
    Vi är mycket sparsamma med socker. Undantaget är några av våra traditioner då vi festar med till exempel tårta, eller julmust. Elever som fyller år får också hämta en hemkokt födelsedagskola.
  • Specialkost
    Vi ordnar specialkost i de fall det tillstyrks med egenvårdspapper
  • Tallriksmodell
    Vi serverar mat enligt tallriksmodellen, även vid portion två och tre.
  • Sylt och ketchup
    Vi tillverkar all sylt och ketchup själva.
  • Tyst matstund
    Varje lunch startar med en tyst matstund för att skapa ett lugn i restaurangen och ge oss själva tid för att njuta av den goda maten.
  • Vegetarisk mat
    En dag varannan vecka och två dagar varannan vecka serveras enbart vegetarisk mat. Övriga dagar finns tillval av kött eller fisk.