Tänk, som språklärare kan det ibland kännas som om det går troll i olika presentationsövningar. På hur många sätt kan man egentligen berätta om sig själv och andra? Hundratals! Men ofta fastnar man för några stycken och använder dem igen och igen så när både jag och eleverna har kört dem några vändor kan det kännas kul att ställa allt upp och ner och tänka om och tänka nytt.

Den här gången bestämde jag mig för att det skulle bli en övning med inspiration av Levande Verkstad eftersom det ingår i skolans pedagogik. (https://www.backeboskolan.se/levande-verkstad.html)

Vi samlas som vanligt i ringen. Nu ska vi träna på vokabulär om oss själva på lite nytt och tokigt sätt. Vi startar med att de får säga namnen på olika geometriska former på engelska och deras uppdrag blir sedan att klippa så många av dessa former som möjligt under 3 min. De färgade papperna förvandlas snabbt till högar md geometriska former.

Eleverna får nu sätta sig på sina arbetsplatser där arbetsbok, lim och en tallrik med former finns. Dags att skapa A very exciting person! De små pappersformerna får nu sättas samman till ett ansikte på någon spännande, intressant och kul figur, person eller varför inte ett djur. När ansiktet är klart behövs ju ett namn – låt fantasin flöda!

Dags för steg två. Jag drar undan det stora sammetstyget som jag lagt över materialet på golvet. Därunder hittar de nu en massa tidningar och tidskrifter. Vad är det som ska ske…

Jo, nu ska ni få skapa en egen värld till er figur. Ni ska beskriva vad hen gillar, om hens familj, intressen, favoritmat, drömresemål osv. Till er hjälp har ni dessa tidningar, men också ett uppdragskort (http://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=5480) med frågor om allt mellan himmel och jord. Temat är dock det samma: saker och ting som är bra att kunna när du berättar om dig själv.

Eleverna går igång och skapar ett slags collage. När det är klart blir det utställning och de får utifrån bilden berätta om sin spännande person.

img_0230

Målet med projektet ”A very exciting person” är att eleverna på ett lustfyllt sätt får utöka sitt ordförråd och lära sig fler fraser för att kunna berätta om sig själv. Att fokus ligger på någon utanför eleven själv hoppas jag kunna underlätta eftersom det ibland är skönt när det man ska berätta inte blir alltför personligt.

Väl mött,
Sofia Grip, lärare i engelska åk 4-6
Backeboskolan

#engelska #lektion #skola #backeboskolan #levandeverkstad #kreativtlärande #utanlärobok