– Vad blir det för Dannylek idag? ropar flera av barnen med förväntan i rösten så fort de får syn på Danny, som är pedagog på Backeboskolans fritidshem.

Två gånger i veckan drar han igång en lek på lunchrasten och även om barnen leker på andra raster så märks det att det finns en speciell stämning kring Dannyleken, som barnen kallar den. Kanske har det att göra med den entusiasm Danny själv visar redan vid presentationen av leken. Han kommer in i matsalen och pinglar i en liten klocka för att påkalla uppmärksamhet. Efter att ha hälsat på barnen med ett stort leende och ett glatt
”Vad kul att se er!” så presenterar han leken. Det gör att alla barn får en positiv förväntan inför det som ska ske på rasten. Det är alltid frivilligt att vara med, men många barn väljer att delta.

Leken sprider sig

Danny tycker att det finns en vits med att bara erbjuda en lek, som är arrangerad av en vuxen, vissa dagar. Det gör att barnen ser fram emot den lite extra. Ofta sprids de lekar som Danny introducerat även till andra raster, då barnen själva håller i den. Efter ett tag brukar lekarna också få eget liv och vidareutvecklas. Nya regler och varianter tillkommer. Ibland plockar Danny upp dem i sin egen lek och på så sätt kan alla vara medskapare.

En tanke Danny har är att det, i varje lek, ska finnas en möjlighet att ganska snabbt komma tillbaka in, om man åker ut. Att man inte får ägna en massa tid till att stå bredvid och vänta. Det kan vara att man kan räddas av någon eller att man ska utföra ett uppdrag. Hur lagen ska delas upp är en annan sak Danny har många tankar om. Ibland delar han helt enkelt upp lagen själv, men ofta använder han någon form av slumpmässig metod. Om barnen själva får göra lag så är det med tydligt uppdrag att se till att det  blir okej lag och att det går schysst till. Då blir det ett tillfälle att träna värdegrund.

Att leken är viktig för Danny och barnen är det ingen tvekan om. Danny visar bilden ”Har ni bara lekt idag” som visar vilken otrolig mängd förmågor som barnen tränar på i leken.

Skärmavbild 2016-04-14 kl. 15.35.40

Inspiration får han från sociala medier och kollegor. Ofta hittar han också på lekar utifrån något han märkt att barnen visat intresse för.

Tips för att ordna en bra lek

• Välj lekar som många kan vara med på (stort antal och olika åldrar)
  • Låt sten, sax, påse avgöra oenigheter om någon är kullad eller inte
  • Gör städningen till en lek/tävling genom att t.ex. ta tid
  • Fråga barnen som kanske inte alltid är de som hörs mest vad de vill leka
  • Välj bara lekar du själv tycker är kul
  • Våga göra samma lek många gånger. Barn gillar upprepning.

DANNYS TRE FAVORITLEKAR

Drakens öga
Material: ett öga, ett finger, ett ägg gjorda av stenar, cernitlera eller annat samt två lagband.

1. Två barn är drakar. De tar på sig lagband så de syns. Drakarna gömmer Ögat, Fingret och Ägget.
  2. Alla andra barn försöker sedan hitta Ögat, Fingret och Ägget. Drakarna räknar till 60 och sedan börjar de jaga alla som letar. Blir man kullad så sätts man i Drakens håla där man får en ledtråd till var Ögat, Fingret eller Ägget är.
  3. Hittar man Fingret så får Drakarna räkna till 100 och alla får på sås sätt lite tid att sätta sig i säkerhet. Hittar man Ägget blir alla som är tagna fria. Hittar man Ögat ska man samla 7 personer och gå i armkrok och då har man vunnit över Drakarna.

drakensöga

Stora Flaggan
Material: lagband, två små tygbitar eller flaggor

1. Dela in i två lag på lämpligt sätt.
  2. Varje lag får en flagga/tygbit.
  3. Dela in skolgården i två delar (eller en del av skolgården)och placera lagen på varsin sida.
  4. Lagen springer och gömmer sin flagga (den måste synas lite). Sedan samlas alla på gränsen.
  5. Lekledaren säger Klara, färdiga, gå.
  6. Nu gäller det att ta sig över till andra sidan och försöka hitta flaggan utan att bli kullad. Blir man kullad hamnar man i det andra lagets fängelse och måste lämna en ledtråd om var det egna lagets flagga ligger. Man kan bli räddad om någon från ens eget lag hämtar fången och går hand i hand till sin sida, då kan man inte bli tagen.
  7. Det lag som hittar flaggan först och tar sig över till sin sidan har vunnit.
  8. Finns det tid över byter man sida.

Slemmo
Material: ett lagband

1. En är kullare (Slemmo) och märks med lagbandet. Alla andra står på ena sidan av planen som är bestämd innan så den inte är för stor. Slemmo står i mitten av planen.
  2. Slemmo ropar: ”Vem är rädd för Slemmo?” och då försöker alla ta sig över till andra sidan utan att bli kullade.
  3. Den som blir kullad måste stå kvar precis där hen blev kullad och får inte flytta fötterna alls. Därifrån ska man nu försöka hjälpa Slemmo att kulla de andra.
  4. När bara en är kvar blir den Slemmo och så kan leken börja om.

Skärmavbild 2016-04-12 kl. 09.08.58

// Intervju med Danny Olesen, pedagog på Backeboskolans fritidshem.
Texten skriven av Camilla Fogelström, utvecklingsledare Backeboskolan.

Vill ni veta mer om vårt arbete med lekar?
Hör av er till danny.olesen@backeboskolan.se

Vi finns också på:

#lek #fritids #fritidshem #backeboskolan #värdegrund #rast