DIGITAL KOMPETENS – MAGISKT OCH ÄNDÅ SÅ ENKELT?

Hela skolsverige är nu i farten med att höja ribban vad gäller digital kompetens.
Men hur gör vi det på ett sätt som tänder vetgiriga, nyfikna ljus i elevernas ögon samtidigt som det på ett naturligt sätt hakar i och förstärker det vi redan gör i skolan och på fritidshemmet? Hur kan det på ett enkelt sätt bli en naturlig del i undervisningen och ändå skänka passion och magi till lärandet?
Det har vi tänkt ta reda på under en dag fylld av spännande föreläsningar och workshops.

Pass 1 – Vad är grejen med digitaliseringen, egentligen?

De sociala entreprenörerna och digitaliseringsmagikerna Johan Wendt och Tor Moström berättar om varför och hur de jobbar för att barn och unga ska kunna navigera och utvecklas i en digital värld. De står bland annat bakom Kodcentrum och Mattecentrum samt är författare till böckerna om Curly Bracket som lär ut datalogiskt tänkande i serieformat.

Pass 2 – Digital kompetens – enkelt, roligt, och gärna billigt.

Hur går det till? Följ med in i ett ämnesövergripande tema där det analoga och det digitala möts. Sofia Grip, lärare, och Richard Duncan, fritidshemspedagog och IKT-pedagog, ger dig inspiration, och massor av tips som du direkt kan plocka in i din egen undervisning.

Dagen leds av:

Johan Wendt – Grundare av Mattecentrum och Kodcentrum samt författare till böckerna om Curly Bracket. Social entreprenör som nyligen ordnade NPF-vänligt barnkalas för 200 barn på Kungliga Operan.

Tor Moström – Ordförande i Kodcentrum, grundare av Obvi Use som bland annat står bakom den prisbelönta sajten matteboken.se samt författare till böckerna om Curly Bracket.

Richard Duncan – IKT- och fritidshemspedagog med öga för hur elevernas lärande i skolan kan förgyllas med hjälp av digitalisering. Skriver vid sidan av sitt jobb i skolan just nu på en bok om datalogiskt tänkande.

Sofia Grip – Lärare åk 1-6 som är fena på varierad undervisning samt projektinriktat och tematiskt arbetssätt.  Hur kommer digitaliseringen in i ett sammanhang i vår undervisning? Vad behöver vi göra på helt nya sätt?

Målgrupp: Lärare F-6 samt fritids
När: 16 februari kl 8.30-16.30
Var: Backeboskolan, Vikingshillsv 68, Saltsjö-Boo
Kostnad: 950:- (exkl. moms)
Anmälan: Senast 26 januari till camilla.fogelstrom@backeboskolan.se (ange ev allergier)

I priset ingår en smarrig och ekologisk frukost, ruskigt god vegetarisk lunch samt lyxigt eftermiddagsfika.
Varmt välkomna till 2018 års Kreativ fredag!