Backebo jobbar sedan några år aktivt med att ta emot blivande lärare på praktik, så kallad VFU, och vi tycker att det är otroligt givande och kul. Det är ett bra sätt att hela tiden hålla sig ajour med det senaste som diskuteras inom pedagogik och det gör också att vi måste vara på tå för att förklara vad vi vill med vår undervisning och varför vi lägger upp den så som vi gör. Nyttigt att få sätta ord på alla de små och stora val och prioriteringar man som lärare gör under en dag.

Dessutom tror vi att vi faktiskt kan bidra med något genom att ta emot studenter. Praktiken är ju en väldigt viktig del i utbildningen, och om vi genom att dela med oss av vår kunskap, våra idéer och erfarenheter kan bidra till att några fler studenter kommer väl rustade till sin gärning som lärare så känns det ju bra och värdefullt. Har vi dessutom lyckats inspirera någon till att jobba tematiskt med kreativa arbetssätt så är ju det också kul 🙂

Under våren har lärarstudenten Karin haft flera veckors praktik hos oss. Här kan du läsa lite mer om henne, och om hennes tankar om sin utbildning och tid på Backebo.

Namn: Karin Kulhuset

Ålder: 22

Intressen: Jag älskar träna och att resa utomlands!

Vilken utbildning går du: Grundlärarprogrammet F-3

Varför vill du bli lärare?
För det första så älskar jag barn och för det andra så tycker jag att det så kul att undervisa!

Vad har du fått med dig från din VFU på Backebo?
Jag har fått med mig massor av insikter, tankar och idéer om undervisning! Jag gillar starkt att man på Backebo anpassar undervisningen så bra till alla barn och deras behov. Jag tycker också att det är väldigt bra med en undervisning som inte bara sker i klassrummet med en bok utan att undervisningen också pågår utomhus och på många olika sätt! Jag är så tacksam och glad att hamnade på Backebo och jag ser redan fram emot nästa praktik!

Vi längtar också tills Karin kommer igen! Vill du veta mer om att göra VFU på Backebo så hör av dig till: camilla.fogelstrom@backeboskolan.se

//Camilla Fogelström, utvecklingsledare och VFU-samordnare
Backeboskolan