Gillar dina elever Scratch? Gör det hela ännu roligare och mer kreativt genom att låta eleverna tillverka egna spelkonsoler där analogt och digitalt skapande samsas.

Detta behövs:
Gör så här:
  1. Gör en skiss
    Låt eleverna skissa ner sina idéer på A4 papper. Och med hjälp av ord, symboler eller bilder beskriva hur deras ”spelkontroll” kommer att fungera och hur den ska se ut. Vid behov kan eleverna göra mallar enligt sin skiss som placeras på tyget innan det klipps till i dubbelt tyg.
  2. Sy och smycka din kontroll
    Skissen kommer nu att förverkligas med hjälp av olika sorters tyg, eventuell utsmyckning som knappar, paljetter och viktigast av allt ledande tråd. Tygdelarna sys ihop och fylls med vadd.
  3. Gör din kontroll digital
    De delar som ska styra spelet (i detta fall knappar och tygapplikationer) sys fast med ledande tråd. På baksidan används den ledande tråden till att sy en knapphålsögla. I knapphålsöglorna fästs sedan krokodilklämmorna från Makey Makey. Krokodilklämmorna fästs sedan i kretskortet. På bilden motsvarar gul-höger, röd-vänster, grön-upp och svart-ner. Kretskortet ansluts till datorn via medföljande USB kabel.
  4. Använd din kontroll för att spela spel på Scratch
    Kontrollen kan användas för att styra både befintliga och egna spel på Scratch.Vill du veta mer om hur Scratch fungerar gå in på Kodboken.se Där finns många övningar för både elever och nyfikna lärare som vill komma igång med programmering. Och glöm inte att fråga eleverna, de kan ofta en hel del, låt dem vara med och agera ambassadörer!

Lycka till med ert analoga och digitala skapande!

Marie L Husbom
Fritidshemspedagog, Backeboskolan