Tänk vad jag älskar UR! En hel portal full med fantastiska filmer, program och intelligenta lärarhandledningar. Ibland blir jag lite extra nyförälskad. Som för ett tag sedan då jag la pannan i djupa veck för att planera ihop ett projekt i engelska för årskurs sex.

Sexor är ju underbara varelser. Man vet aldrig vilka elever som stiger in i klassrummet.  De kan vara nästa vuxna, väldigt små eller allt på samma gång. Då gäller det att ha ett projekt som fångar, berör och som känns relevant och som innehåller massa öppna ingångar och lagom mycket ansvar.

Den här gången fastnade jag för UR:s serie Max´s Movie. Serien handlar om Max som har det rätt kämpigt i skolan med det coola gänget som är ungefär hur osnälla som helst. Som om inte det räckte är han superkär, har en låtsasvän, en jobbig mamma och stora viktiga drömmar i form av en stop motionfilm.

Vårt upplägg
Vi ser varje avsnitt två gånger och diskuterar, skriver och funderar. Allt vi gör samlas i elevernas egen skrivbok Max´s movie. Lärarhandledningen som finns till programmet fungerar som en ryggrad tillsammans med serien men för att projektet verkligen ska bli härligt behövdes något mer.  Jag och eleverna bestämde då tillsammans att vi ska göra en egen stop motionfilm med hjälp av appen Stop Motion. Temat ska vara ett verkligt dilemma, det ska finnas en lösning på problemet och figurerna som spelar får vara hur knasiga som helst – precis som i Max egna geniala, känslosamma och heltokiga film.

Själva filmandet har nu precis satt igång. Eleverna har fått göra egna tankekartor kring dilemman, lösningar och spännande karaktärer.  I smågrupper har de fått berätta om sitt upplägg, både för att öva sig att formulera sina tankar på engelska men också för att få feedback och idéer av sina kamrater. Tillsammans hittade de också inspirerande kortfilmer i stop motion som de fick visa varandra. Jag parade ihop eleverna två och två i ett filmteam. Varje elev gör sina egen film med en alldeles egen fotograf som fotar efter de manus som eleverna skrivit.

Det ska bli väldigt spännande att se hur filmerna blir. Vi håller som bäst på att fundera ut vem som ska få komma på premiären. Oavsett resultat kommer vi ha haft ett himla roligt projekt där eleverna tränat massa engelska.

Hälsningar Sofia,
Lärare på Backeboskolan