Om jag skulle ge ett enda tips till Sveriges mattelärare så skulle det vara detta:

Våga släpp matteboken!

Jag har inte haft matteböcker till våra elever de senaste 15 åren och jag är så glad att jag vågade ta steget. Förutom att jag ser att eleverna (och jag) tycker att det är mycket roligare så ser vi också att elevernas resultat i matematik på skolan stadigt ökat. Och för mig är det självklart att det hänger ihop, om eleverna tycker att det är roligt med matte så lär de sig också mer.

Några av de saker som jag ser som fördelar med att släppa matteboken är  att eleverna får prova många olika sätt att arbeta med matematik, det blir ”vildare” och mer engagerade elever under lektionerna. Och lite vildhet är bra i en lärandeprocess. Det släpper fram modet och dämpar prestationsångesten. Som lärare har jag bättre koll på vad eleverna kan och inte kan och utifrån det kan jag lättare lägga upp undervisningen på flera nivåer så att de ska passa var och en.  Mina övningar är ofta självrättande eller så är ”svaret” något som kan uttryckas i en diskussion, en bild eller ett bygge. Det betyder att jag slipper ägna tid åt rättande och på så sätt skapar jag massor av tid till planering och utvärdering.

Och det bästa av allt: det blir roligare och en mer varierad undervisning för alla.
Jag hör inte längre kommentarer från eleverna om vem som är bra på matte och inte. Det blir så tydligt att en är superstark inom det mekaniska räknandet medan en annan istället kanske är stark i att resonera logiskt och bidrar mycket till gruppen när det handlar om att lösa problem. Ingen ligger längre sist eller först i matteboken…

kreativ matematik2

Här bygger vi hus. Hur många olika kombinationer kan det bli. Vad blir kostnaden om varje sida på kuben kostar en viss summa, rita av på isometriskt papper, skala upp och bygg större…

I stället för mattebok använder jag olika lärarhandledningar, kopieringsunderlag, spel, mattegömmor, interaktiv tavla, filmer, appar, sajter och olika diagnosmaterial.

Undervisningen bygger förstås på målen i Lgr11 och varje elevs enskilda förutsättningar. Matematikundervisningen blir till stor del problemlösande och mycket av elevernas arbete sker parvis eller i grupp där alla kan hjälpas åt. Men vi ägnar oss förstås också åt färdighetsträning, ja allt kommer med.

Min planering utgår från ett visst område, tex taluppfattning eller geometri.
Jag letar roliga och bra saker från tidigare planeringar, kurser jag gått, handledningar och framför allt olika matematiksidor. Jag och mina kollegor inspireras, gör om, kopierar och försöker bygga upp ett material som vi kan återanvända för att spara tid.

Det som händer i mitt klassrum är säkert inte unikt, men det vore roligt om någon annan kan bli inspirerad och hitta något att använda i sin egen undervisning. Får du lust att veta mer så hör av dig! Vi tar gärna emot besök här på Backebo.

//Lotta Solem
Lärare i matematik på Backeboskolan
lotta.solem@backeboskolan.se